Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Piratspelet som tog världen med storm

05/07 -21 15:46 michael2004

michael2004 Administratör

339 XP 91 inlägg

Sea of Thieves, ett spel som släpptes 20 Mars 2018, kan man säga att har åkt en berg- och dalbana genom åren. Från en ganska kritiserad start till ett samarbete med Disney. Från att ha förnyat spelstudion Rare från en studio som Xbox inte riktigt visste vad de skulle göra med till en hyllad studio återigen. 
Med allt detta i åtanke kan man verkligen säga att Sea of Thieves är en av de mest lyckade spelen under de senaste åren.


Skaparna bakom Sea of Thieves, Rare, grundades 1985 i Storbritannien och har gjort många klassiska spel genom åren. Några av de mest kända är titlar som Donkey Kong Country (1994), Banjo-kazooie (1998), Goldeneye 007 (1997) och såklart Sea of Thieves (2018). Och som du märker var de mest kända spelen (Eller ja, iallafall de som fått bäst kritik.) gjorda under 90-talet och då bara för ett par år sen med Sea of Thieves. Men vad gjorde egentligen Rare under 2000 - 2018? Jo, det kan nog enklast förklaras med ett ord: Xbox. Xbox köpte Rare 2002 för häpnadsväckande 375 miljoner dollar. Rare, med Xbox resurser släppte så klart många fler spel, men inte de dunder-succéer som Xbox kanske hade hoppats. Och många blev sura på Rare för exempelvis deras nya titel inom Banjo-kazooie-serien, Banjo-kazooie: Nuts & Bolts inte alls höll samma kvalite som det första spelet även om tekniken för både spel och konsoler hade utvecklats grovt. Så respekten för Rare blev allt mindre, och mindre.

Men en dag, nämligen 15 Juni 2015 på Microsofts presskonferens, så var ett nytt spel av Rare avslöjat: Sea of Thieves, Ett nytt open-world spel där man fick leva livet som pirat. Folk gillade det och såg fram emot det. Men på dagen det släpptes så var kritiken blandad och det var en väldigt kontroversiell lansering. Det var inte särskilt mycket att göra i spelet och det mesta som man kunde göra var tyvärr för repetitivt. Visst, det var fortfarande ett bra spel, iallafall att spela med vänner. Man gav sig ut på klassiska pirat-äventyr, som till.ex gräva upp skatter eller gå in i en strid med besättningar som kom före, nämligen skelett. Samtidigt som man kunde segla, dricka sig full och ramla överbord, och träffa på andra spelare som antingen kunde vara vänliga eller fientliga. Men även om det kanske låter bra så fanns det fortfarande så mycket att göra efter 20 - 40 timmar. Och om man ville nå titeln “Pirate Legend” som Rare beskrev med som “målet med spelet” behövde man göra en hel del som man redan gjort, om och om igen. Men vissa höll sig fast ändå och det gjorde de rätt i.

För Rare gav inte upp på ett spel som dom lagt ner så mycket tid och kärlek på, utan de fortsatte. De ändrade sina planer för spelet baserat på en röstning som spelarna fick rösta i om vad de skulle uppdatera härnäst. Uppdatering efter uppdatering, Sea of Thieves började ta form. Det första året av Sea of Thieves brukar räknas som det bästa året någonsin, iallafall uppdatering mässigt sett. Från “The hungering deep” vilket la till många spännande funktioner exempelvis som att man kunde stöta på den ökända haj-monstret Megalodon, eller den troligen mest älskade uppdatering som någonsin Sea of Thieves fått, “Anniversary” uppdateringen. Den här uppdateringen var helt enkelt bäst, den la till ett helt nytt game mode, nämligen Arena vilket var PvP-baserat, 9 stycken helt nya Story-mission, som många kanske tänkte hade funnits redan vid lansering, och ett flertal andra funktioner. Den här drivkraften som Rare hade för att göra Sea of Thieves ett spel som de kunde vara stolta över gjorde spelet tusen gånger bättre och det visar för att spelet fick fler och fler spelare, och sitter än idag med otroliga 20 miljoner aktiva spelare 2021, Och det numret och troligen bara gå uppåt väldigt länge in i framtiden.

Sea of Thieves får fortfarande fantastiska uppdateringar, som drar in ännu mer spelare. En ny uppdatering som många tycker förtjänar en delad om inte en etta-plats över “Anniversary” uppdateringen är nya “A Pirate’s Life”-uppdateringen. En uppdatering som troligen ingen kunde se komma. I samarbete med Disney, kommer spelare tillsammans med “Jack Sparrow” från “Pirates of the Caribbean”, att segla runt på de sju haven för att rädda Sea of Thieves från “Davy Jones”. En crossover mellan Sea of Thieves och Pirates of the Caribbean var något som var helt oväntat, och som blev avslöjat på E3 2021. Tillsammans med dessa 5 nya story-äventyren kom även Season 3, med de vanliga funktionerna som en säsong i Sea of Thieves brukar ge, nämligen ett nytt Plunderpass, event och nya cosmetics i affären.

Alltså ser framtiden för Sea of Thieves väldigt ljus ut. Med konstanta uppdateringar från Rare, som nyligen till och med sagt att 2021 kommer bli det största året för Sea of Thieves någonsin, och ett fantastiskt community. Det verkar även som Sea of Thieves kommer få support de kommande 5 - 10 åren om allt går enligt planer. Detta kan backas upp av att många av Xbox nya spel från 2016 - 2018 har för länge sen blivit övergivna och det ser inte ut som att Sea of Thieves kommer bli övergett på länge.

Med över 20 miljoner aktiva spelare, konstant kärlek och uppdateringar från Rare, och ett fantastiskt community kommer nog spelare att få strida med Krakens och skelett, bli vän eller fiende med andra spelare, och skapa deras egna äventyr länge, länge till.

(FL-Net)


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar